Agter | Management & Consultancy | Interim Solutions

Betrekken van mensen met hun specifieke potenties, kennis, vaardigheden en eigenaardigheden is van belang voor de samenwerking, verbinding en toewijding.

Maatwerk

Mijn aanpak is altijd maatwerk daar iedere organisatie uniek is qua cultuur, business, industrie en opdracht.

Bij aanvang bakenen we de opdracht kraakhelder af. Beide partijen moeten weten wat de opdracht inhoudt; het gaat om verwachtingen. 

Eerste onderwerp voor mij is de persoonlijke voorbereiding: 

  1. Business oriëntatie: hoe deze hiërarchisch georganiseerd is (en verschilt met andere ervaringen).
  2. Culturele aanpassingen: hoe worden besluiten genomen , welke meetings, hoe wordt erkenning gegeven en hoe gaat met om met conflicten.
  3. Stakeholder connecties: het leren kennen van de nieuwe collega’s. Te beginnen bij de belangrijkste stakeholders: wie is wie, bestaande plannen, wat speelt er,  bijzondere uitdagingen en dergelijke.

 

Een tweede onderwerp is het aanpassen van mijn strategie (en managementstijl) aan de situatie. Bij een accelerated growth is een andere approach vereist dan bij realignments  of turnarounds of sustaining succes. Onafhankelijk van de situatie:

  • Laag hangend fruit (projecten) meenemen in begin.
  • Onderhouden relatie met opdrachtgever en afstemmen verwachtingen qua communicatie, prioriteren en dergelijke.   
  • Meelopen op werkvloer binnen de afdelingen. Gesprekken met werkvloer en management om te achterhalen wat er speelt en met welke (onderliggende) problemen we geconfronteerd worden. 
  • Analyse van bestaande Performance Indicatoren om te zien of de getallen de problemen onderbouwen of dat er mogelijk andere uitdagingen spelen.
  • Vaststellen van de value stream map.
  • Analyse van het Team qua competentie, focus, energie, stressbestendigheid, vertrouwen en relaties.
  • Omschrijving (draft) probleemanalyse, TOWS-analyse, strategie en roadmap naar verbetering.
  • Toetsen van eerste conclusies in kleine sessies aan medewerkers.
  • Maken plan/presentatie/verslag aan opdrachtgever met aanscherping van opdracht, commitment en benodigde resources. Hierbij al in hoofdlijn de organisatiestructuur, duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en verwachtingen, communicatielijnen en momenten (incl. meeting structuur en leading KPI-structuur). 
  • Na overeenstemming plan en dus verkrijgen support, presentatie aan kleine groepen op alle niveaus van de organisatie.
  • Vastleggen nul situatie.
  • Uitvoering plan.
  • Afronding, maken overdrachtsdocument en vastleggen behaalde resultaten.
  • Op verzoek een terugkomdag in toekomst voor evaluatie.

Het pad naar succes

In dit deel over “hoe” zal ik kort enkele filosofieën benoemen waar ik in geloof. 

Ik geloof in het gedachtengoed van C. Min (2012) over wat bijdraagt tot succes. Het is de combinatie van aan de ene kant de duidelijke werkelijkheid (eisen, controle en opdracht taak) en anderzijds de zachte vereisten (toewijding, verbinding en samenwerk(r)ing). Deze combinatie leidt tot compassie/welwillendheid en dat leidt tot het succes van de onderneming.

De eisen zullen ondubbelzinnig moeten zijn evenals de taken van de individuen. Daarnaast dient het controle mechanisme aan te sluiten bij  de corporate Leading Indicatoren en de indicatoren die de accountability verhogen en verbeteringen op korte termijn zichtbaar maken.

Betrekken van mensen met hun specifieke potenties, kennis en vaardigheden en eigenaardigheden is van belang voor de samenwerking, verbinding en toewijding. Hierbij houd ik sterk voor waar het groei continuüm binnen cultuurverandering van de  afhankelijke (dependent) fase (“jij”), via onafhankelijke (independent) fase (“ik”) naar de samenwerkende (interdependent) fase (“wij”). Duidelijkheid in verwachtingen, (maatwerk) communicatie en basisregels voor samenwerken zijn hierbij key voor een effectieve en efficiënte uitvoering. Bewustwording in alle facetten is hierin het sleutelwoord. 

Situationeel leiderschap zal toegepast worden en maatwerk zijn qua persoon en specifieke opdracht.

De kracht van persoonlijk contact

Aarzel niet en voel u vrij om, geheel vrijblijvend, contact met mij op te nemen. Met alle plezier help ik u.